איזון

הילד שלכם כועס וצועק כל הזמן סתם בלי סיבה? אתם שוב ושוב נכנסים לעימותים עם אנשים גם כאשר כוונותיכם טובות? חשים תחושת תקיעות? משחזרים שוב ושוב את אותם הסיטואציות? אתם חושבים שאין לכם מזל בחיים? מנסים שוב ושוב ולא מצליחים? חשים תסכול וחוסר סיפוק מעצמכם ומהחיים?

השאלה האם אתם באמת קשובים לעצמכם?

אומרים שכל מה שקורה לנו הוא סוג של פידבק על עצמנו. ואכן כל תנועה שלנו משפיעה על הסובבים אותנו, ואנו מושפעים מהסביבה בה אנו חיים. אנחנו לא מודעים לזה, אך זה קורה באופן יום יומי. אפילו הצורה שבה אנו חושבים מושפעת מתבניות חשיבה חברתיות, ואיך שרואים אותנו, מושפע רבות מאיך שאנו חווים את עצמנו.

זה בולט אצל ילדים: ילד כועס צועק ומנסה להשמיע את הקול שלו, הסביבה לא מסוגלת להצליח להקשיב לו, ורואה בו ילד בעייתי, מרדן ואגרסיבי. הילד הזה יגדל, הכעס והתסכול שבו יגדלו ובלי להרגיש הוא יחווה את עצמו, מרדן, בעייתי, ותוקפני. הוא לא יצליח לנהל תקשורת בריאה עם הסביבה, חווית הדחייה תהיה חלק מהחוויה הפנימית שלו, הוא ירגיש שאף אחד לא מקשיב לו, התסכול והכעס יתעצמו עד שלא יוכל להכיל אותם, ומבלי שירגיש הוא ימשיך לדחות את סביבתו, לכעוס, ואולי בסוף אכן יהפוך תוקפני וירביץ. הילד גדל בתחושה שלא מקשיבים לו ובמקום ללמוד להקשיב לעצמו ולסביבתו הוא משחזר את הדפוסים שהוא חווה וכך הוא יוצר מאבקים עם סביבתו. אם אתם רוצים שהילד שלכם יקשיב לכם, חשוב שהוא ירגיש שמקשיבים לו.

להצליח להיות קשוב לגופי, לרגשותי ולמי שנמצא מסביבי זו אחת המשימות היותר קשות של החיים. לפעמים אנחנו כל כך עסוקים בלקדם דברים שאנו שוכחים רגע לעצור ולהקשיב לעצמנו. לשאול את עצמינו מה באמת אנו רוצים? מה מתאים לנו? למה הילד כועס? כשנצליח לחיות מתוך תחושת הקשבה לעצמנו ולאחר, אנו נצליח לחיות בתחושת סיפוק והצלחה גבוהה יותר.

החיים הם לא מאבק, וכשנצליח להיות, לתקשר ולהתנהג מתוך הקשבה לעצמנו, נחווה את החיים יותר זורמים ומהנים.